PRECURSORES DO REXURDIMENTO (II)
CAUSAS QUE PROVOCAN O REXURDIMENTO
O Rexurdimento foi consecuencia dunha serie de
factores que se van dar principalmente no século XIX en Galicia:
- A influencia dos Ilustrados, especialmente
Sarmiento e os seus escritos na defensa do galego, mesmo ao crear un modelo de
literatura contemporánea coas súas 1200 coplas.
- A repercusión da Guerra da Independencia que
vai provocar unha firme conciencia de pobo que precisaba o autogoberno.
- A difusión en prensa dos postulados políticos do
liberalismo, fronte ao absolutismo centralista, descentralización e defensa das
peculiaridades de Galicia.
- As ideas do romanticismo movemento que se
estende por toda Europa exaltando a liberdade e as culturas autóctonas.
Temos que ter en conta que o ambiente
intelectual de Galicia nace co Provincialismo politicamente falando, pero como
consecuencia da represión exercida (o fusilamento dos mártires de Carral 1846)
produciuse un desprazamento das reivindicacións cara ao terreo da cultura e da
literatura que contribuirá á maduración do movemento literario que denominamos
o Rexurdimento.
OS CHAMADOS PRECURSORES
Aínda que hoxe podemos considerar a Sarmiento
como o primeiro dos Precursores, este termo acuñado por Manuel Murguía
relacionase con aqueles escritores do século XIX anteriores ao Rexurdimento
pleno que se considera a partir da publicación dos Cantares Gallegos de Rosalía de castro en 1863 e foron uns dos primeiros que fixeron grandes progresos na dignificación
de Galicia, dos galegos e da lingua galega. Estes precursores nacen a partir dun movemento político-social da época, que é o Provincialismo.
O Provincialismo foi un movemento
político e cultural que xurdiu en Galicia arredor do 1840 e constituíu un dos
antecedentes para os grupos políticos e culturais do galego que terían lugar no
século XX.
Este movemento naceu principalmente en Santiago de Compostela grazas aos estudantes desta cidade. Xurdiu como consecuencia do ambiente político da época, para defender os intereses dos galegos e para dignificar Galicia do desprestixio que tiña. De feito, debe o seu nome á oposición por parte dos provincialistas á división de Galicia en provincias, de forma incoherente, pola administración en 1833. O Provincialismo pretendía que se vise Galicia como unha soa provincia e fose chamada como era no pasado, como Reino de Galicia.
Este primeiro movemento que se divide en
dous períodos (o primeiro de 1840 ata 1846, que tivo moita actividade política
e literaria e o segundo desde 1854, que sobre todo tivo actividade literaria)
pertencen numerosos precursores, que publicaban as súas obras en xornais e
facían poemas e concursos ou grupos de intelectuais a favor da lingua galega.
Os principais precursores desta época son:
-Francisco
Añón: Foi poeta e tratou temas como os costumes galegos (como a obra ``Alma
en pena´´) ou a morriña e o amor por Galicia, póndoa como un lugar idílico
cunha lingua idílica, intentando borrar así os antigos prexuízos que tiñan os
estranxeiros sobre Galicia (como en ``Recordos da infanza´´). Ademais fomentou
a lingua galega a través de xornais nos que participou activamente como no El
Idólatra de Galicia. Serviu como referencia para autores do Rexurdimento como
Curros, que o representa nunha das súas obras (O divino sainete).
-Antonio
Neira: Foi basicamente xornalista, e fixo un gran traballo para promover o
uso do galego mediante os xornais nos que participou activamente, como, por
exemplo, en El recreo compostelano, La Situación de Galicia, ou El Idólatra de
Galicia.
-Antolín
Faraldo: Foi escritor galego e xornalista no xornal de El Recreo
Compostelano. Realizou, sobre todo, unha grande activdade política, incitando
aos mozos galegos a que se deran conta da mala situación na que vivía Galicia e
mediante as súas obras alentaba os levantamentos provincialistas.
DE SARMIENTO A XOÁN M. PINTOS
O precursor máis importante da época do
Provincialismo e dos que virían máis tarde co Rexionalismo foi Xoán Manuel
Pintos (Pontevedra 1811-Vigo, 1876). Pintos, escritor, poeta e lexicógrafo,
estudou filosofía na Coruña, fixo a carreira de dereito en Santiago de
Compostela (1829-1835), exerceu como avogado na Coruña (1837-1840), foi xuíz en
Cambados e Pontevedra (1840-1844) e rexistrador da propiedade en Vigo (1862).
Casou en 1841 con Serafina Amando, coa que
tería catorce fillos. Sabía tocar o violín e participou na Real Academia Galega
en 1906. Pertenceu ao segundo grupo provincialista e defendeu a lingua e
cultura galega e aos galegos mediante as súas obras poéticas e literatura.
PINTOS EDITOR DE SARMIENTO E POETA
A obra de Sarmiento era coñecida nos ambientes
intelectuais de Galicia, pero sería Pintos quen en 1859 prepara unha edición e
publica o Coloquio das 1200 coplas de Sarmiento, instaurado así como modelo
literario a seguir polo poetas da época como o propio Pintos, Morales e
Rosalía.
Foi o primeiro poeta importante do
Rexurdimento, ou se se prefire, do Prerrexurdimento. As súas obras reflicten o
seu estudo para a recuperación do galego e a súa preocupación pola eliminación
dos defectos que puidese haber no galego, escribindo así, con dozura, sonoridade
e sen defectos. Tamén, en moitas das súas obras, podemos ver como incita aos
galegos ao uso da lingua propia de maneira correcta.
Esta preocupación pola normativización da
lingua, vémola na súa obra Breve diccionario gallego, escrito por un tamborileiro
para facilitar a comprensión de A Gaita Gallega, de feito axudou á Real
Academia Galega co seu Glosario.
A maioría dos seus poemas e dalgunhas das súas
obras foron publicadas en xornais ou revistas como no xornal pontevedrés El
Circulador.
A súa obra máis importante e coa que se
centrou máis na lingua galega foi A Gaita Gallega, publicada en 1853 e da que
xa se publicaran algunhas partes no xornal pontevedrés Los Misterios de
Pontevedra. Os personaxes fundamentais desta obra son Cristus que é un gaiteiro
galego que fala da súa lingua e dos seus costumes galegos e Pedro Luces,
tamborilero non galego que é o destinatario do contado por Cristus. Este,
vaille ensinando que o galego non é una mala lingua e vaille desmentindo os
prexuízos que teñen os casteláns sobre os galegos. Nesta obra, Pintos defende
notablemente a nosa lingua e dignifícaa, combatendo os prexuízos sobre ela dos
pasados séculos escuros. Esta obra servirá de referencia para moitos autores do
Rexurdimento xa que é unha das primeiras grandes obras que defenden o uso da
lingua galega e a Galicia.
Ademais destas obras Pintos escribiu outras
vinte composicións poéticas e, antes de morrer estaba escribindo unha ao xa
defunto Vesteiro Torres, que fundara en Madrid a agrupación Galicia Literaria.
- DE SARMIENTO A MORALES
Antonio Fernández Morales (1817-1896) Foi un
militar progresista e escritor afincado no Bierzo dende neno onde aprendería o
galego oriental da zona, algo que lle serviu para poñerse a escribir á altura
de 1847 a petición dun filólogo catalán (Mariano Cubí) que estudaba os
dialectos peninsulares. Aqueles versos que el compuxo inicialmente para
satisfacer ao estudoso acabaron sendo un proxecto editorial que vería a luz en
1861 (dous anos antes que Rosalía publicase os Cantares Gallegos), Morales
titulou o seu poemario de máis de 8000 versos Ensayos poéticos en dialecto
berciano. Trátase do segundo libro
moderno redactado en lingua galega. Reúne 16 poemas case todos de carácter
costumista onde se percibe unha riqueza léxica e unha lírica de corte realista
proto- naturalista, exaltación da paisaxe e denuncia da prostración e atraso
con escenas hiperrealistas que poden evidenciar ademais do retrato fiel da
sociedade, do dialecto que se pretende reproducir e das tradicións, onde se
aprecia unha certa denuncia social e a pegada do bon facer de Sarmiento
(enumeracións léxicas, popularismo):
Entrando logo na villa
Franca, garrida, sencilla
que honores ten de Ciudá,
un castillo hacia Castilla
o viaxeiro atopará.
...
Se logo se vai á praza,
ailí verá pampalliños,
liño en cerros pequeniños,
de Dragonte leña e caza
e de Hornixa marraniños. ...
Leite fresco de Vilela;
as tarxas de Ponferrada;
as truitas de Paradela;
de Burbia a leite mazada
i estopa de Horta en manelas.
Manteca, en grandes roscois
de tripas, de Paradiña;
de Penoselo xamois;
perdices da Veigueliña,
e de Ruitelán castrois.
De Bembibre pimentón;
nas tabernas muitas zorras;
de Galicia pescao bon;
trigo e mel de Valdeorras,
e figos de Corullón.
... (Do
poema Villafranca e a vendima)
Ainda non acabara
o torto de falar esto,
cuando, bufando ca cólera,
botouse a fiera correndo
Fóra da cova, entre o lume que escagallou polo
suelo.
En cuanto co escuadrilao
se encarou, púxose tieso
sobre as patas, como un home,
e pra el foise dereito.
...
Despois que un pedazo bon
ambos luitando estuveron,
pillando a ocasión o torto,
fundiu hasta o puño mesmo
no costao zurdo do oso
dun solo golpe o cuitelo.
Pegou entonces a fiera
unhos berridos tan recios,
que pareceu polo pronto
que se escacharan os tesos,
e que tremían os valles,
e que estoupaban os cerros.
Seguidamente pegaron
tal sacudida seus nervios,
que co cazador caeu
dende o mesmo pericueto
dunhos lastrois, dando voltas
cuasi hasta o fondo do cerro.
...(Do poema A Caza Maior)
Cuestións:
1-Organiza un pequeno vocabulario coas
palabras que non entendas. Localiza castelanismos e trazos dialectais do galego
do Bierzo.
2- Repara nos topónimos citados e contrástaos
coa denominación actual nun plano da comarca. En que se parece o primeiro texto
de Morales e o anterior de Sarmiento?
3- Procura sinalar trazos de realismo
protonaturalista e outros trazos no segundo texto.
Comentarios
Publicar un comentario